A HALÁSZATI ISMERETEK, HALGAZDÁLKODÁS OKTATÁSA A DEBRECENI EGYETEM MEZŐGAZDASÁGTUDOMÁNYI KARÁN
Juhász Lajos, Stündl László
Debreceni Egyetem AMTC, Debrecen
Kivonat
Az un. Bolognai rendszerű kétszintű képzési forma (alapképzés, mesterképzés) általános bevezetése az agrárképzésbe a teljes oktatási szerkezetet megváltoztatta. Új szakok kerültek bevezetésre, amelyeken belül a halászati oktatás lehetőségei is átalakultak. A hagyományos 5 éves képzésben meglévő halászati szakirány megszűnt, ennek a helyét jelenleg különböző, az egyes szakokhoz kapcsolódó tantárgyak vették át. Az országban jelenleg nincs halászati alap- és mesterszak, ami a jövő szempontjából a halászati szakemberek képzését megnehezíti.
A Debreceni Egyetem Mezőgazdaságtudományi Kara a halászat és akvakultúra diszciplinákat a kifutó hagyományos egyetemi képzésben az alábbiak szerint oktatja:
Graduális, nappali alapképzés: A „Haltenyésztés” c. tantárgy az agrármérnöki és a gazdasági agrármérnöki szakon 14 hetes modul keretében.
Graduális, nappali szakirányú képzés: 1990-től először Akvakultúra alternatív blokk, majd 1995-től Akvakultúra szakirány keretében évente 10-12 hallgató szerez emelt szintű ismereteket a halászat és haltenyésztés területén.
Posztgraduális, levelező halászati szakmérnök képzés: A DATE-n (jogelőd intézmény) halászati szakon 1976-tól folyik a képzés. Az 1998/1999-es tanévben nemzetközi együttműködéssel (Phare/Tempus) korszerűsítettük és EU konformmá alakítottuk képzésünket. Ebben a rendszerben az első ilyen évfolyam 2000-ben szerzett oklevelet. Azóta mintegy 60 fő végzett Debrecenben. Terveink közt szerepel a képzés angol nyelven történő indítása.
Doktori (PhD) képzés: A halászati témájú PhD képzés a „Regionális forrásokra épülő környezetbarát állattartás” című akkreditált program részeként 1994-ben indult, amely ma az „Állattenyésztési Tudományok Doktori Iskola” Édesvízi haltenyésztés alprogramjaként működik.
A kétszintű képzés első lépcsőjét jelentő alapképzésben (BSc) az állattenyésztő mérnökök a haltenyésztés egy féléves tárgyat hallgatják. Más szakok hallgatói az állattenyésztés tárgyon belül kapnak haltenyésztési ismereteket.
A természetvédelmi mérnök szakon bevezetésre került a halak ismerete és védelme valamint a vizes élőhelyek kezelése c. tantárgy, amely ilyen jellegű ismereteket is tartalmaz. A szakon külön halgazdálkodás tárgy is oktatásra kerül.
Az állattenyésztési mesterszakon (MSc) a halászat külön tantárgyként nem jelenik meg.
A speciális halászati képzést a képzési követelményeknek megfelelően átdolgozott halászati szakirányú továbbképzési szak jelentheti, amely programja az eddigi 4 félévről 2 félévre csökkent.
Összességében megállapítható, hogy a kétszintű képzésben a halászati oktatás lehetőségei szűkültek, amelyet csak az esetleg újabb szakirányok és tantárgyak bevezetése bővíthet.
Az oktatás-kutatás támogatásához megfelelő eszközrendszer, infrastrukturális háttér szükséges. E nélkül elképzelhetetlen a megfelelő szintű képzés, ezen belül különösen a Tudományos Diákköri munka.
1998-ban megkezdtük egy átgondolt fejlesztési koncepció kialakítását és végrehajtását, melynek célja a halászat és akvakultúra területén egy korszerű oktatási-kutatási- szaktanácsadási feladatok ellátását egyaránt lehetővé tevő technológiai bázis kiépítése. Ennek része a 2004 nyarán átadott új, korszerű halbiológiai laboratórium. A létesítmény egy 230 m2-es új épületben magában foglal egy 25 m3-es anyahalnevelő, mesterséges szaporító, ivadéknevelő és kísérleti halnevelő egységet, amely recirkulációs rendszerben üzemel. Emellett itt található egy új előadóterem és két kutatószoba is.
Programajánló
Hírek
Tisztelt Látogatók!
A hazai agrár-felsőoktatás szükséges megújulásának mérföldköve az alapítványi fenntartású Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) létrejötte, amely 2021. február 1-től 5 campuson, több mint 13 ezer hallgató számára fogja össze a dunántúli és közép-magyarországi élettudományi és kapcsolódó képzéseket. Az intézményhez csatlakozik a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ (NAIK) 11 kutatóintézete is, így az új intézmény nem csupán egy oktatási intézmény lesz, hanem az ágazat szellemi, szakpolitikai és innovációs központjává válik, amely nagyobb mozgásteret biztosít a képzések, a gazdálkodás és szervezet modernizálásához, fejlesztéséhez. Az összeolvadással magasabb fokozatra kapcsolunk, a kutatói és egyetemi szféra szorosabban fonódik majd össze, aminek következtében még több érdekes, izgalmas kutatás-fejlesztés születhet majd az agrárium területén.
Kérjük, kövesse tevékenységünket a jövőben is a www.uni-mate.hu honlapon!
A szokásostól eltérően az idei évben ősszel, október 03-04 között került megrendezésre az Ultrabalaton csapatversenye. NAIK-os csapat az idei évben állt először rajthoz a 14. alkalommal kiírt versenyen.