Különböző népesítési sűrűségben történő márna (Barbus barbus) előnevelés növekedésre és megmaradásra gyakorolt hatásának vizsgálata intenzív körülmények között
MOLNÁR József, BÉKÉSI Richárd, VÁRKONYI Levente, CSORBAI Balázs, CSENKI-BAKOS Zsolt, MÜLLER Tamás, URBÁNYI Béla, SZABÓ Tamás
Szent István Egyetem, Természeti Erőforrások Megőrzése Intézet, Halgazdálkodási Tanszék – Gödöllő, Páter Károly utca 1. Molnar.Jozsef[kukac]szie.hu
Kivonat
Bevezetés
A márna dombvidéki halfaj (Pintér K. 2002; Valló L. 2016). Horgászati jelentősége miatt hazai folyóvizeinkben nagy gazdasági értéket is képvisel (Pintér K. 1975).
Az emberi tevékenység számos vonatkozásban megváltoztatta a folyóvíz-rendszerek természetes állapotát. A folyami halak szaporodásához alapvető fontosságú ívóhelyek és ivadékbölcsők száma drasztikusan lecsökkent (Szabó T. 2001, Fürész et al. 2006). A mesterséges beavatkozások az áramló vizek halközösségébe tartozó márnát is érzékenyen érintették (Pintér K. 1975).
A haltelepítés a még természetes, vagy csak részben átalakított élőhelyek megőrzése, illetve helyreállítása mellett hozzájárulhat a márnaállomány megőrzéséhez (Pintér K. 1975). A halasításhoz szükséges telepítő anyag előállításának alapja a mesterséges, vagy félmestereséges szaporítás mellett az ellenőrzött környezetben történő ivadéknevelés lehet (Tamás G. and Horváth L. 2011, Csorbai et al. 2015). A márna mesterséges szaporítására több eljárást is kidolgoztak (Szabó T. 2000). Ivartermék gyűjthető ívási időszakban ívóhelyen, de ikrát és tejet hipofizálást követően is nyerhetünk szülőhalaktól. A lefejt és termékenyített ikra keltetőházban, védett környezetben inkubálható. A márna ivadéka a faj rheofil jellegéből adódóan a hazai tógazdasági környezetben jellemző földmedrű halastavakban nem nevelhető hatékonyan (Pintér K. 1975).
Anyag és módszer
A kísérletekhez szükséges zsenge ivadék mesterséges szaporításból származott. A szülőhalakat elektromos halászeszközzel, kutatói engedély birtokában gyűjtöttük be az Ipoly folyón. Az ovulált ikrásoktól az ikrát tálakba fejtük, amit a helyszínen termékenyítettünk a hímektől lefejt spermával (Kiss T. 2019). A termékenyített ikrát a SZIE Halgazdálkodási Tanszékén inkubáltuk.
Márna zsenge ivadékának előnevelését végeztük el intenzív halnevelő rendszerben, 12 literes akváriumok alkalmazásával. Két eltérő népesítési sűrűség (50, 100 zsenge ivadék / liter) hatását vizsgáltuk három ismétlésben. A kísérlet a nem táplálkozó lárvaszakasz napjától kezdődött, teljes időtartama 21 nap volt. Az előnevelés során a vízhőmérséklet 22,4 ± 0,5 ºC, az oxigénkoncentráció 6,6 ± 0,4 mg / l volt. A napi megvilágítás időtartamát 12 órában határoztuk meg.
A halakat napi háromszor ad libitum etettük. A halak takarmánya az első 7 napban Artemia salina petéből keltetett lárva volt. A 8-9. napon az élő táplálék mellett ivadéknevelő táp kiegészítést alkalmaztunk. A 10. naptól a halakat kizárólag mesterséges takarmánnyal etettük. A takarmány bejuttatását megelőzően a keletkezett bélsarat és az el nem fogyasztott takarmányt eltávolítottuk.
A kísérlet kezdetén és végén meghatároztuk az átlagos testhosszt és testtömeget, valamint megállapítottuk a megmaradást. A testtömeg mérést alkalmanként és kezelésenként 20-20 egyeden végeztük ± 0,1 mg pontossággal. A testhossz méréshez a halakat 0,4 ml/l -fenoxietanol oldatban altattuk. Alkalmanként és kezelésenként 25-25 egyedet fényképeztünk le, melyet követően digitális képelemző szoftverrel határoztuk meg a testhosszt ± 0,1 mm pontossággal. A kísérlet végén megállapítottuk a megmaradást.
Eredmények és következtetések
A kísérlet kezdeti napján a zsenge ivadék testtömege 11,0 ± 1,77 mg (n=20) volt. A végén 50 db / l népesítési sűrűség esetén 654 ± 149 mg (n=60), míg 100 db / l –nél 605 ± 171 mg (n=60). A két kezelés három ismétlésének átlagos testtömege 629,3 ± 161,6 mg (n=120) volt. A különböző népesítési sűrűségek között szignifikáns eltérést nem tapasztaltunk.
A kísérlet kezdetén a zsenge ivadék testhossza 13,1 ± 0,9 mm (n=25) volt. A kísérlet végén 50 db / l népesítési sűrűség esetén szignifikánsan magasabb értéket rögzítettünk 20 ± 2,1 mm (n=75), mint a magasabb 100 db / l népesítési sűrűség esetén 18,8 ± 2,46 mm (n=75). A két kezelés három ismétlésének átlagában 19,43 ± 2,35 mm (n=150) testhosszt jegyeztünk fel.
A két népesítési sűrűségre vonatkozó megmaradásértékek 95 % fölött voltak, azok között a Chi-négyzet próba nem jelzett különbséget.
Összefoglalás
A márna három – négy hétig tartó intenzív környezetben zajló előnevelése teljes értékű ivadékot eredményez, rendkívül jó megmaradás mellett. Kísérleteink alapján megállapítottuk, hogy a magasabb népesítési sűrűség (100 db zsenge ivadék / liter) alkalmazása esetén a kísérlet végén meghatározott átlagos testtömeg nem, de az átlagos testhossz szignifikánsan alacsonyabb volt, mint az alacsonyabb népesítési sűrűség esetén.
Kulcsszavak: márna, ivadéknevelés
Köszönetnyilvánítás
Az előadás elkészítését a EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00008 számú projekt támogatta. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg. A kutatást a Halászati Operatív Program III. tengelye (“Európai Halászati Alap: a megújuló halászatért”- az Európai Unió és Magyarország támogatásával) pályázat támogatta.
Irodalom
Csorbai B., Péteri A., Urbányi B. 2015. Intenzív haltenyésztés. Kiadta a Szent István Egyetem Halgazdálkodási Tanszék megbízásából: Vármédia-Print Kft. 248.
Fürész Gy., Dudás T., Zellei Á. 2006. A halgazdálkodás gyakorlata. Magyar Országos Horgász Szövetség, 136.
Kiss T.
Szabó T. 2000. A balin, a jászkeszeg, a paduc és a márna szaporítása. Halbiológia és haltenyésztés. (egyetemi tankönyv) Szerkesztő: Horváth László. Mezőgazda Kiadó, Budapest, 336-341.
Szabó T. 2001. A paduc (Chondrostoma nasus L.) közép-európai állományának értékelése természetvédelmi szempontból. Halászat, 94 (1), 11-13.
Tamás G. and Horváth L. 2011. Halivadék-nevelés, Haszonhalaink szaporítása és ivadéknevelése. (második, átdolgozott kiadás). Kiadta: Szent István Egyetem Halgazdálkodási Tanszék, 120 p.
Pintér K. 1975. A márna (Barbus barbus L). Halászat. 21(3): mell.:1-2.
Pintér K. 2002. Magyarország halai – biológiájuk és hasznosításuk, Akadémia Kiadó, Budapest, 202 p.
Valló L. 2016. Kapás van! Csúcs ez a márna, Mezőgazda Kiadó.
Programajánló
Hírek
Tisztelt Látogatók!
A hazai agrár-felsőoktatás szükséges megújulásának mérföldköve az alapítványi fenntartású Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) létrejötte, amely 2021. február 1-től 5 campuson, több mint 13 ezer hallgató számára fogja össze a dunántúli és közép-magyarországi élettudományi és kapcsolódó képzéseket. Az intézményhez csatlakozik a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ (NAIK) 11 kutatóintézete is, így az új intézmény nem csupán egy oktatási intézmény lesz, hanem az ágazat szellemi, szakpolitikai és innovációs központjává válik, amely nagyobb mozgásteret biztosít a képzések, a gazdálkodás és szervezet modernizálásához, fejlesztéséhez. Az összeolvadással magasabb fokozatra kapcsolunk, a kutatói és egyetemi szféra szorosabban fonódik majd össze, aminek következtében még több érdekes, izgalmas kutatás-fejlesztés születhet majd az agrárium területén.
Kérjük, kövesse tevékenységünket a jövőben is a www.uni-mate.hu honlapon!
A szokásostól eltérően az idei évben ősszel, október 03-04 között került megrendezésre az Ultrabalaton csapatversenye. NAIK-os csapat az idei évben állt először rajthoz a 14. alkalommal kiírt versenyen.