A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben

Ózsvári László1, Fodor István1, Bódi Barbara2, Kasza Gyula2

1Szent István Egyetem Állatorvos-tudományi Kar, Budapest
2Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar, Budapest

Kivonat

A fogyasztói igények a halhús, haltermékek vonatkozásában dinamikusan változtak Magyarországon a rendszerváltás után. Piackutatásunk során felmértük a hal‐ és haltermékek fogyasztói megítélését a húsfélék között, fogyasztásuk és vásárlásuk gyakoriságát, szempontjait, valamint a halfogyasztási ismereteket és szokásokat. A fogyasztói felmérést nagy elemszámú, kérdőívre alapozott személyes megkérdezésessel valósítottuk meg 2014 szeptemberében és októberében. Két külön kérdőívre 1026 és 1028 fő válaszolt. A minta reprezentatív volt a lakosság neme, életkora és a régió szerinti lakóhelye alapján.

Az édesvízi hal képe a fogyasztók tudatában egy rendkívül egészséges, viszonylag drága és bonyolultan elkészíthető termék, amely átlagosan ízletes. Ha a legkedveltebb baromfi- és sertéshúshoz hasonlítjuk, akkor a legnagyobb előnyt az egészségességbe vetett bizalomban találjuk. Ugyanakkor óriási hátrány érzékelhető az ár, és különösen a könnyű elkészíthetőség területén. Ha az édesvízi halat közvetlen versenytársához, a tengeri halhoz viszonyítjuk, akkor jellemzően minimális különbségeket tapasztalhatunk minden vizsgált paraméter tekintetében, kivéve az árat, amelyben lényegesen kedvezőbb az édesvízi hal megítélése. A válaszadók többsége a halhús-fogyasztás előnyeként első helyen a magas omega-3 zsírsav-tartalmat említette.

A háztartások többségében havi rendszerességgel fogyasztanak valamilyen halhúst. A halfogyasztás gyakoriságát az iskolai végzettség szintje, a családon belül 15 év alatti gyerek jelenléte és a jövedelem szignifikánsan befolyásolja. A válaszadók elsősorban otthon esznek halból készített fogásokat, legritkábban a közétkeztetésben és a fesztiválokon. A gyakoribb otthoni halfogyasztásban a vásárló neme és a családok pénzügyi helyzete játssza a legnagyobb szerepet. Kedvenc halételükként legtöbben a rántott halat, valamivel kevesebben a halászlevet említették. A halételek elkerülésének leggyakoribb oka a szálkától való félelem, valamint a nagyon változó minőség. A nyilatkozók többsége nem elégedett jelenlegi halfogyasztásával, és több halból készült ételt szeretne fogyasztani.

A fogyasztási szokásokat válaszadóink többsége szerint leginkább a reklámok befolyásolják, ezt követi az elérhetőség, majd a halétel szálkamentessége. Szerintük a halak egészségmegőrző szerepéről, tápanyag-összetételéről és gasztronómiai hagyományairól szóló reklámmal lenne fokozható leginkább a halfogyasztás. Túlnyomó többségük támogatná az általános iskolai tananyag halfogyasztással kapcsolatos ismereteinek bővítését is.

Vásárláskor a fogyasztók leginkább az élő, friss halat részesítik előnyben, legkevésbé a süthető vákuumtasakos, konyhakész halat és a nyers, előre ízesített, mikrózható halat kedvelik. Az élő halat elsősorban az idősebb válaszadók preferálták, a 29 év alattiaknál pedig rendkívül magas elutasítottságot mértünk. Friss hal vásárlása esetén elsődleges szempont a frissesség és az íz, de a termék ára szintén fontos tényező, különösen a 40 évnél idősebbek esetén. Friss halat leggyakrabban a piacon vásárolnak, de hasonló értéket mutat a halboltban, a vásárcsarnokban és a hipermarketben történő vásárlás aránya is.

A csomagolt haltermékek esetében a legfontosabb szempontnak a haltermék ízét, árát és eltarthatósági idejét tartják a megkérdezettek. Legkevesebb jelentőséggel bíró szempont a „bio” eredet, a „süthető” csomagolás és a mikrózhatóság. A 29 év alattiak számára nem számít különösen fontos szempontnak a haltermék származási országa, ezzel szemben a 40 év felettiek számára ez kiemelkedően befolyásoló tényező. A feldolgozott, ill. csomagolt halat, halterméket leggyakrabban a hiper- és szupermarketekben, diszkontokban vásárolják meg. A halboltokban, hentesnél és egyéb helyen történő vásárlások aránya nagyon alacsony.

A halfajok közül a legtöbb válaszadó a pontyot, a tonhalat, a keszeget és a hekket ismerte és legnagyobb arányban a lazacot, pontyot, tonhalat, pisztrángot és hekket kedvelte. A vásárlók legtöbbet a feldolgozott pisztrángért, legkevesebbet a feldolgozatlan pontyért fizetnének. Legkevésbé a ponty feldolgozását értékelik a fogyasztók, ezért fizetnék a legkisebb felárat.

A kutatás résztvevői közül legtöbben – elsősorban az idősebb korosztály – a boltokban és az üzletek akciós katalógusaiból szereznek tudomást az új haltermékek megjelenéséről. Legtöbben úgy gondolták, hogy a halas termékek, ételek népszerűsítésének legmegfelelőbb módja az áruházi kóstoltatás és az iskolai-óvodai közétkeztetésébe való bevezetés lenne.

 

Programajánló

Jelenleg nincs aktuális esemény.