A Barramundi fogyasztói attitűd vizsgálata
Békefi Emese1, Szűcs István2, Stündl László2
1Halászati és Öntözési Kutatóintézet, Szarvas
2Debreceni Egyetem, Agrár és Gazdálkodástudományok Centruma, Debrecen
Kivonat
A halhús-fogyasztási szokásokat sok tényező együttes hatása alakítja ki. A legfontosabb befolyásoló tényezők a következők: árak, hagyományok, kedveltség, divat, ízlés, elérhetőség, személyes tényezők, reklám, csomagolás, családi szokások. A fogyasztási szokások és fogyasztói viselkedések egy bonyolult soktényezős rendszerben alakulnak ki, melyet világszerte különféle módszerek segítségével vizsgálnak.
A kutatás elsődleges célja a magyarországi potenciális barramundi-fogyasztási szokások teljes körű felmérése és elemzése, valamint a lehetséges kitörési pontok feltárása. A vizsgálat komplex jellegéből adódóan a célkitűzéseink a következők voltak: (1) a potenciális fogyasztói csoportok és igényeik elkülönítése; (2) a magyarországi potenciális barramundi fogyasztás jellemző paramétereinek felmérése; (3) a barramundi helyének meghatározása a fogyasztók preferencia rendszerében; (4) a fogyasztói értékítélet összetevőinek feltárása; (5) feltárni a hazai barramundi fogyasztás növelésének lehetőségeit.
Az ausztrál süllő/barramundi halfaj magyarországi bevezetésével kapcsolatban a fogyasztói igények felmérésére termékkóstoltatással egybekötött primer piackutatást végeztünk kvantitatív módszerrel, standardizált kérdőívek alkalmazásával.
A kérdőíves felmérés során alapsokaságnak tekintettük a halfogyasztó, bevásárló közönséget, melynek kiszűrését szolgálta maga a kóstoltatás, valamint a kérdőív 1. kérdése, mely a halfogyasztás gyakoriságára kérdez rá. A kóstoltatás során a megkérdezetteknek lehetőségük volt megízlelniük az ausztrál süllő (barramundi) sült, valamint füstölt változatát, illetve a vörös árnyékhal füstölt változatát. A kóstolás során nyert benyomásukat a válaszadók a kérdőív megfelelő kérdésköreiben értékelhették. A kérdőív végén szegmentáló jellegű kérdések szerepeltek, melyek segítségével a kérdésekre adott válaszok szignifikancia-vizsgálatát végeztük el. Szignifikancia-vizsgálataink során p=5% tévedési valószínűséget engedtünk meg. A kérdőívek kiértékelését SPSS 13.0 statisztikai programcsomag segítségével végeztük, leíró (minimum, maximum, átlag, szórás, megoszlás) és nem parametrikus (Pearson Chi2 próba, Mann-Whitney-féle U-teszt, Kruskal-Wallis Teszt) statisztikai számítások alkalmazásával.
A felmérés eredményei alapján megállapítható, hogy az ausztrál süllő (barramundi) hazai bevezetése, a fogyasztói magatartás, az újdonság iránt való érdeklődés, a termékminőséggel kapcsolatos egyre magasabb fogyasztói elvárások, valamint a termékkóstoltatás során nyert tapasztalatok alapján támogatandó, megfelelő promócióval és elfogadható árpolitikával a termék magyarországi piacokon való értékesítése az elvárásoknak eleget tehet.
Programajánló
Hírek
Tisztelt Látogatók!
A hazai agrár-felsőoktatás szükséges megújulásának mérföldköve az alapítványi fenntartású Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) létrejötte, amely 2021. február 1-től 5 campuson, több mint 13 ezer hallgató számára fogja össze a dunántúli és közép-magyarországi élettudományi és kapcsolódó képzéseket. Az intézményhez csatlakozik a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ (NAIK) 11 kutatóintézete is, így az új intézmény nem csupán egy oktatási intézmény lesz, hanem az ágazat szellemi, szakpolitikai és innovációs központjává válik, amely nagyobb mozgásteret biztosít a képzések, a gazdálkodás és szervezet modernizálásához, fejlesztéséhez. Az összeolvadással magasabb fokozatra kapcsolunk, a kutatói és egyetemi szféra szorosabban fonódik majd össze, aminek következtében még több érdekes, izgalmas kutatás-fejlesztés születhet majd az agrárium területén.
Kérjük, kövesse tevékenységünket a jövőben is a www.uni-mate.hu honlapon!
A szokásostól eltérően az idei évben ősszel, október 03-04 között került megrendezésre az Ultrabalaton csapatversenye. NAIK-os csapat az idei évben állt először rajthoz a 14. alkalommal kiírt versenyen.